Sterk in veilig rijden
Sterk in veilig rijden is mijn motto, dat wil ik dan ook in de trainingen, lessen en nascholing tot uiting brengen. Speerpunten daarbij zijn:

Verkeersveiligheid
Tijdens de praktische cursus zal er veel aandacht besteed worden aan actuele wet-en regelgeving. Uit inventariserende gesprekken met instructeurs en chauffeurs is mij gebleken dat lang niet iedereen even goed op de hoogte is van aanpassingen in wet- en regelgeving. Ook het doornemen van de “dode hoek” en het bewust instellen van de spiegels van het voertuig op een spiegelafstelplaats leidt vaak direct tot verbeteringen. Tijdens het rijden wordt vooral ingegaan op het “kijkgedrag”. Het bewust zien, wordt dan ook veel besproken. Er zal vooral gewezen worden op afleiding door onder meer telefoon, sms en navigatie. Allemaal zaken die concentratieverlies opleveren.Al deze onderwerpen worden op zo’n dag zeer serieus doorgenomen. Uiteindelijk is de verkeersveiligheid hiermee gediend. En dat is ‘winst’ voor zowel de werknemer, de werkgever als de overige verkeersdeelnemers.

Milieu
Tijdens de praktische cursus zal met bewust zien ook aandacht geschonken worden aan het “laten rollen van het materieel”. Het gaat vooral om het anticiperen, ruimtekussens en op het juiste moment gebruikmaken van de juiste versnelling. Door deze zaken correct uit te voeren, zijn grote besparingen te realiseren. Dit komt natuurlijk doordat er minder brandstof nodig is. Ook wordt de uitstoot van CO 2 onwillekeurig minder. Beide zaken tellen voor het milieu, maar ook voor de portemonnee

Schadepreventie
Door alles tijdens de cursus te bespreken en via voorbeelden onder de aandacht te brengen en niet te vergeten door herhaling, zal de chauffeur extra alert zijn op zijn omgeving. Zowel tijdens het rijden als tijdens het manoeuvreren op een locatie om te laden en/of te lossen. Het wagenpark zal daardoor minder schades oplopen. De uitstraling van het bedrijf (naam met logo op de wagen) zal positief zijn en voor goede reclame zorgen.

Doorstroming
Het bewust zien en anticiperen zal leiden tot een chauffeur die rustiger is, dat zorgt op zijn beurt ook voor rust in de omgeving. Die op zijn beurt ook weer voor rust in zijn omgeving zal zorgen. Er zal een meer vloeiende lijn ontstaan in het wegbeeld, zonder veelvuldig opflikkerende remlichten. En door de grotere volgafstand is er beter overzicht en kunnen vreemde stuurbewegingen voorkomen worden. Het kan zijn dat er een lagere topsnelheid gehanteerd moet worden. Wat echter wel weer kan leiden tot een hogere kruissnelheid. En op deze manier verkleint de kans op ongelukken en zal het verkeer veel beter doorstromen.

Europese Richtlijnen
Vakbekwaamheid
Het feit dat alle Europese bus- en beroepschauffeurs aan deze eisen moeten voldoen zal positief uitpakken ten opzichte van oneerlijke concurrentie. In zijn algemeenheid zal het beroep van chauffeur een beter imago krijgen. Iets dat belangrijk is. Vervoer over de weg zal altijd blijven plaatsvinden en zonder transport staat alles stil.

Nieuwsgierigheid gewekt?
Deze cursus, met al  haar facetten, is wellicht aanleiding voor u om contact met mij op te nemen. Ik ben volledig gecertificeerd  trainer/rij-instructeur voor B/C/D/E en HNR en heb 30 jaar chauffeurservaring. In overleg met u lever ik maatwerk voor uw bedrijf. Neem vooral contact op als uw interesse gewekt is.